読者です 読者をやめる 読者になる 読者になる

「自転車が歩道を走るのは日本だけ」は大嘘 (2016.363)

自転車

北朝鮮がそうだ、とかいうのでなく、先進国で。

とくにアメリカ合衆国。

たとえばこの MSU (Michigan State University) 前の通学自転車の群なんて、まさに日本の光景を思わせるものに思える。

www.youtube.com

 

以下の写真にはアメリカの首都ワシントン D.C. にて歩道を走行する自転車に乗った警官 2 人が映っている。

f:id:adulescentia:20161230032428j:plain

画像の出典

Police officers ride their bicycles in Washington, D.C. Sidewalk cycling is legal almost everywhere in the city, with the exception of the central business district.
Parth Shah/NPR

National Public Radio (NPR) 6 Things You Need To Know About Cycling On The Sidewalk より引用

なお、この記事は「自転車での歩道走行」に関する記事であるが、それを肯定しているわけでもなければ否定しているわけでもなく、あくまでも自転車専用の保護されたレーンがあったらそこを走るのが理想なんだけど・・・的な記事になっている。

 

www.npr.org

 

まずはアメリカ合衆国

例外は結構あるが、大まかなアメリカ合衆国の構造はまず 50 の州 (state) があって、その下層に群 (county) があり、さらにその下層に市 (city) があって、自転車が歩道を走っていいかどうかは「市」が最終的に決めてるらしい。

 

アメリカでは多くの州で自転車の歩道通行は可

日本では道路交通法で自転車は車両に位置付けられていて、また車両は車道通行が原則とされるため、自転車は車道通行が原則ということになっている。

アメリカでは自転車が車両とみなされるかどうかは一貫しておらず、州ごとに異なる。

米国自転車連盟 (League of American Bicyclists) が 2013 年におこなった調査 (Bike Law University) によると・・・

  • アメリカの 50 州のうち 8 州が「自転車は車両 (Vehicle) 」と定義していることを理由に歩道を走行できない。
  • 10 州では自転車は車両かどうかは定義されていない。しかし、自転車は車両としてのすべての権利と義務を持つと定義されている。車両は歩道を走行できないのが普通だと思ってしまいそうだが、8 州 (そのうちかどうかは知らない) では、あいにく車両 (自動車とか) による歩道走行の禁止規定はない。
  • 21 州では、歩道を走る自転車は歩行者を優先することが規定されているという。
  • 18 州では、歩道を走る自転車は歩行者を追い抜かす前にベルを鳴らさないといけない。これは鳴らしちゃいけない日本と逆だね。
  • 4 州では、歩道を走る自転車に速度制限を課している。
  • 歩道を走る自転車は歩行者としてのすべての権利と義務を持つと規定する州は 13 ある。ただその場合でも、自転車は歩行者を優先する義務を規定する州もあるよう。

上記の州を全部足すと 50 を超えてしまうので、いろいろな組み合わせが存在しているはず。

 

地域政府が禁じている場合があるそう

ただ、これら自転車での歩道走行を想定している州法をもつ州のすべての地域で、歩道を走れるわけではない。市などの条例によって禁じられている場合があるからである。

で、ものすごくたくさんある「市」の数だけ自転車による歩道走行の規制はさまざまで・・・

  • ほとんど何人にもどこでも歩道走行を認めてる市もあれば
  • 一部の商業エリアでは不可だけどそれ以外は OK の市とか (その場合でも警官はどこでも歩道を走れるとかいうところもある)
  • 年少者だけ OK の市とか
  • どの歩道でも OK な市もあれば「自転車通行可能」を意味する標識があるところだけの市とか
  • いかなる場合も歩道走行は一切認めないという市もある。

 

まとめ的なサイトとしては、一応以下とかがあるみたい。

bikeeastbay.org

www.bikeshophub.com

 

マサチューセッツ州 (State of Massachusetts)

州都はボストン。日本人にとっては、有名大学で有名?なところだね。

 

マサチューセッツ州の州法では、基本的に自転車の車道走行は可能となっている。

Massachusetts Bicycle Coalition (マサチューセッツ州の自転車連合?) の解説によれば、こうだ。

www.massbike.org

Your rights

[...]

You may ride on sidewalks outside business districts, unless local laws prohibit sidewalk riding.

つまり、商業地区の外では、地域法で禁じられていない限り、自転車は歩道走行できる権利があると。

 

実際の条文ではどうか。

Section 11B

該当すると思われる箇所を引用する。

bicycles may be ridden on sidewalks outside business districts when necessary in the interest of safety, unless otherwise directed by local ordinance. A person operating a bicycle on the sidewalk shall yield the right of way to pedestrians and give an audible signal before overtaking and passing any pedestrian.

 

ボストン

自転車は歩道走行が認められている。しかし、歩道より車道 (street) を走行することを奨励するとのことだ。そしてそれでもあえて歩道を選んで走る人は、徐行して歩行者を優先しなければならないとある。

www.boston.gov

You are allowed ride your bike on the sidewalk in Boston, but we encourage you to use the street. If you choose to ride on the sidewalk, you should ride slowly and carefully and always yield to pedestrians.

 

ケンブリッジ (cambridge) 市

ケンブリッジは、イギリスのイングランド東部にあるケンブリッジシャーの州都・・・

ではなく、ここでいうのはアメリカのケンブリッジ。アメリカ合衆国マサチューセッツ州東部に位置する都市。イギリスもアメリカも英語なので紛らわしい。

ケンブリッジ (マサチューセッツ州) - Wikipedia

ハーバード大学やマサチューセッツ工科大学があることで知られている。ケンブリッジ大学で有名なイギリスのそれとは違う。

 

この市では、基本的に自転車の歩道走行が認められている。歩道走行時の注意事項は、歩行者の安全を優先するとか徐行するとかいう、日本のそれと似たようなもの。あと、歩行者をぬかす前には an audible warming (?) を鳴らさないといけない。

なお例外として、一部の指定された道路の歩道では歩道走行が認められない。その場合は車道を走行するか、歩道を押し歩きになる。

つまり歩道通行は原則可、禁止は例外ということになる。

f:id:adulescentia:20161229015908p:plain

 

Bicycling Rules of the Road - CDD - City of Cambridge, Massachusetts

Bicycle Safety and Registration - Police Department - City of Cambridge, Massachusetts

 

 

以下警察公式サイトより引用。

 

Can I ride my bicycle on the sidewalk?

Below are the City Ordinance guidelines addressing the issue of biking on sidewalks in the City. Bikes are not banned from all sidewalks, only the ones listed below in the business districts. If a bike is operated on any other sidewalk it must be done with regards to the safety of pedestrians and an operator of same could still be cited if a violation is observed.

 

SECTION 12.7: RIDING ON SIDEWALKS

Pedestrians have the right of way on all sidewalks. The operator of a bicycle shall yield to pedestrians in all traffic situations.
The operator of a bicycle shall ride at a speed no greater than an ordinary walk when on a sidewalk or when entering or leaving a sidewalk.
The operator of a bicycle shall give an audible warming before passing a pedestrian far enough in advance to allow the pedestrian time to react.
No one shall operate a bicycle on a sidewalk in a manner that endangers or would be likely to endanger any person or property.

SECTION 12.8: SIDEWALK BICYCLING BANNED ON CERTAIN STREETS AND DISTRICTS

No person shall ride a bicycle on any sidewalk described in schedule 4B attached to and made part of these regulations and which has been posted with appropriate signs.
No person thirteen years of age or older shall ride a bicycle on any sidewalk described in schedule 4B attached to and made part of these regulations and which has been posted with appropriate signs.

 

カリフォルニア州 (State of California)

California Bicycle Coalition (カリフォルニア州自転車連合?) のサイトによると、カリフォルニア州では、自転車の歩道走行可否は群とか市とかの地域の条例とかで決まるっていうことらしい。

www.calbike.org

 

WHERE YOU CAN RIDE

[...]

Sidewalks: Individual cities and counties control whether bicyclists may ride on sidewalks. CVC 21206

 

サン フランシスコ市郡 (City and County of San Francisco)

カリフォルニア州のこの市郡 (市郡とは市と群が統合したものらしい) では、13 才以上の者が自転車で歩道を走行することは禁じられている。つまり 13 才未満は OK ってことなのかな?

Rules of the Road | San Francisco Bicycle Coalition

 

ロス アンゼルス (los angeles) 市

アメリカ合衆国カリフォルニア州にある都市。NYC の次に人口が多い。

ロサンゼルス - Wikipedia

ウィキペディア英語版の記載を引用。

Cycling in Los Angeles - Wikipedia

Cyclists may travel either in the street or on the sidewalk. On the sidewalk they must behave so as not to cause danger to pedestrians (which is an arbitrary judgment that seems to translate into traveling at walking pace). Moreover, in some of the cities within the greater Los Angeles region, it is illegal to cycle on the sidewalk. Cyclists in general should follow the same traffic rules and behavior as motorized vehicles. It is legal for a cyclist to "take a lane" within the State of California, and in the case of narrow-width lanes it is advisable to do so.

 

つまりこの市では自転車は、車道と歩道どちらも走行してよいと。歩行者に危険にならないよう注意する義務があるというのは日本とかと一緒だね。

一部の隣接する市では自転車の歩道走行が違法な場合もあるので、そのまま歩道走行で行ってしまわないよう注意する必要があるらしい。

このブログに自転車で歩道走行してみたという人の詳しいレポートがある。

L.A. County Sidewalk Riding Guide | LADOT BIKE BLOG

 

フロリダ州 (State of Florida)

このサイト。

Sidewalks & Crosswalks | Florida Bicycle Law

引用すると・・・

Bicycles can be legally operated on all Florida sidewalks and crosswalks unless a local ordinance prohibits it. When on a sidewalk, the operator is operating a vehicle and must use helmets and lights when required, and is subject to the DUI laws. Otherwise, the operator has the rights and duties of a pedestrian, but must yield to all pedestrians.

つまりフロリダ州では、地域条例で特に定めのない限り、自転車は車道も歩道も走行できるという州法になってるんだと。

 

違法な市 オーランド (Orlando)

こんな記事がある。

Cyclists ride Orlando sidewalks, even though it is illegal

違法であってもサイクリストは歩道を走る

www.orlandosentinel.com

 

例外的にフロリダ州オーランド市では 1960 年代に作られた条例によって、自転車の歩道走行は、自転車と歩行者で共有の道 (日本でいう自転車歩行者道みたいなものか?) を除いて違法。罰金は USD 62.50。

ただし、この違反はサイクリストの間でかなりありふれたものだが、ほとんど取り締まられていないのが現状なんだと。まあ日本でも自転車通行可の標識なしでも歩道を走ってる自転車は多いけど、そんなもんか。

サイクリストが自動車を恐れて車道を避けたがる現状、警官は歩道走行に警告はしても実際に罰を与えることはないのだそう。自動車の運転手もまた、「自転車は歩道を走るべき」と考えていて、車道の自転車を邪魔だと思っているのだと。それに対して自転車専門家は、車道のほうが実は安全なんだから、歩道走行なんてするべきでないという。

この自転車の歩道走行を禁止する条例ができたのが 1960 年代だという。

 

ワシントン州 (State of Washington)

州法ではどうなっているのか。

WSDOT - Washington State Bicycle Laws

引用する。

Roads Closed to Bicycles - Some designated sections of the state's limited access highway system may be closed to bicycles for safety reasons. See State Highway Sections Closed to Bicycles for more information. In addition, local governments may adopt ordinances banning cycling on specific roads or on sidewalks within business districts.

地方政府は、商業地区 (business districts) での歩道走行は禁止してるかもね、と。

 

Bike Laws Document の pdf ファイルを見てみたら以下の記述があった。

RCW 46.61.755
Traffic laws apply to persons riding bicycles.
(1) Every person riding a bicycle upon a roadway shall be granted all of the rights and
shall be subject to all of the duties applicable to the driver of a vehicle by this chapter,
except as to special regulations in RCW 46.61.750 through 46.61.780 and except as to
those provisions of this chapter which by their nature can have no application.
(2) Every person riding a bicycle upon a sidewalk or crosswalk must be granted all of the
rights and is subject to all of the duties applicable to a pedestrian by this chapter.
[2000 c 85 § 3; 1965 ex.s. c 155 § 80.]

 

以下のサイトを見てみた。

www.washingtonbikelaw.com

それによると・・・

Whether one can ride a bike on the sidewalk depends upon where that sidewalk is, but contrary to popular belief, it’s generally allowed.

多くの人が自転車は歩道走行してはならないと勘違いしているが、それに反して法的には一般的には認めらていると書いてある。

 

シアトル (Seattle) 市

シアトルは、ワシントン州北西部キング郡にある都市。

シアトル - Wikipedia

 

この市の公式サイト

Seattle Department of Transportation: Seattle Bike Rules

によると・・・

 

Section 11.44.120 RIDING ON A SIDEWALK OR PUBLIC PATH. Every person operating a bicycle upon any sidewalk or public path shall operate the same in a careful and prudent manner and a rate of speed no greater than is reasonable and proper under the conditions existing at the point of operation, taking into account the amount and character of pedestrian traffic, grade and width of sidewalk or public path, and condition of surface, and shall obey all traffic control devices. Every person operating a bicycle upon a sidewalk or public path shall yield the right-of-way to any pedestrian thereon, and shall give an audible signal before overtaking and passing any pedestrian.

For more information about the Seattle Bicycle & Pedestrian Program, call (206) 684-7583.

 

つまり、自転車で歩道 (sidewalk) または公道 (public path) を走行する場合、歩行者 (pedestrian) に気を使って安全に妥当な速度で走行すれば OK、あと、歩道であれ公道であれ歩行者を抜かす (passing) ときは何らかの聞こえる音 (an audible signal) を発するべき、ってことらしい。

 

ワシントン D.C. (Washington, D.C.)

言わずと知れたアメリカの首都である。ここは特別で、「州」というわけではないらしい。

公式から引用する。

DDOT Bicycle and Pedestrian Safety | ddot

What are the most important traffic laws I should know when bicycling in DC?

Bicyclists traveling on roadways have all the general rights and duties of vehicle drivers
Helmet use is mandatory for cyclists under the age of 16. Helmet use is strongly recommended for all others.
Cycling on sidewalks is permitted outside of the DC Central Business District. Cyclists must yield to pedestrians on sidewalks.
A white headlight that is visible for 500 feet and a red reflector or taillight visible from 300 feet are required by law when riding at night. Here is the Street-Smart Cyclist Diagram showing how to make yourself more visible to motorists.
For more information, see the Pocket Guide to DC Bike Laws.

 

中央ビジネス地区以外での歩道走行は OK らしい。

f:id:adulescentia:20161229020041p:plain

歩道通行は原則可、禁止は例外ということだが、結構禁止区域の面積は多いっぽい。

そうそう、こんな記事を見つけた。コメントが 300 ぐらいついてる。

www.washingtonpost.com

 

 

テキサス州 (State of Texas)

メキシコとの国境に位置する州。

Q&A には、自転車での歩道走行に関する項目が掲載されている。それなりに関心がある事柄なのだろう。

www.txdot.gov

Is there a state law prohibiting riding a bike on sidewalks?
No, however some local governments may have local ordinances prohibiting bicycles on sidewalks. Bicyclist should contact local law enforcement for more information and be aware of posted signs.

Also, a person may stop, stand, or park a bicycle on a sidewalk if the bicycle does not impede the normal and reasonable movement of pedestrian or other traffic on the sidewalk. Tex. Transp. Code § 545.302.

 州法では禁止していないが、地域政府の法律で禁止してる場合があるという。だからそこに問い合わせろと。

 

オースチン (Austin) 市

テキサス州オースチン市の公式サイトには、自転車の歩道走行は一部の道路を除いて可とある。でも遅いし、自動車から死角になってるから安全じゃないよ・・・とも。

Can I ride my bicycle on the sidewalk? | AustinTexas.gov - The Official Website of the City of Austin

CAN I RIDE MY BICYCLE ON THE SIDEWALK?
City of Austin code states that a person may ride a bicycle on the sidewalk, however sidewalks are slower than streets, and are not always as safe as they seem. Crossing motorists may not expect such fast-moving sidewalk traffic. Ride carefully, checking before crossing streets and driveways. Slow down for pedestrians, and give an audible signal well before passing them.

Remember: sidewalk riding is illegal in certain parts of central Austin. Click here for a map of areas that prohibit sidewalk riding.

 

赤線の引いてあるところではだめらしい。ストビューで見てみると、アメリカらしくあまり自転車を見かけないとはいえ、歩道を走ってる人もいるようではある。

f:id:adulescentia:20161229035117p:plain

イギリス

基本的には、歩道走行は違法らしい。

ただ、自転車で歩道を走りたいというサイクリストは多いそうで「先進国では自転車では車道を走るのが当然というのが 100 % 当然として共有されている」・・・とかいう有名な自転車愛好家の集団たちがいうような言説とはちょっと違う気がする。コメント欄は結構伸びている。

歩道の呼び名はアメリカ的な sidewalk 以外に pavement という言い方もあるらしい。

Laws about cycling on pavements -

ちなみに、例外は shared path という自転車と歩行者が共有する道で、ここは自転車も走って OK。日本でいう自転車歩行者道かな。

Shared Use Paths | Cycling UK

また、2014 年には、road safety minister (交通安全大臣?) の Robert Goodwill が、歩道を走った違反者も警察の裁量で摘発しなくていいとか発言したという。

Minister says it’s OK for cyclists to ride on pavement

Transport minister: Responsible cyclists CAN ride on the pavement | road.cc

 

北欧の一部の国

もそうらしい。

ノルウェー

歩道も走れるとのこと。

歩道を走る利点と欠点の考察

www.youtube.com

 

改訂履歴

2016.363 公開

2016.364 更新

2016.365 更新

2016.366 更新

2017.13 更新